Rabu, 11 Mac 2009

Bagaimana menglangsaikan hutang kad kredit dengan membeli emas?

Kad kredit bolehlah ditakrifkan sebagai sejenis kad yang digunakan sebagai pengganti wang tunai atau buat masa ini lebih dikenali sebagai wang plastik. Sejak akhir-akhir ini, penggunaan kad kredit didapati semakin popular di kalangan masyarakat kita terutamanya ahli perniagaan.Kini terdapat semakin banyak syarikat yang mengeluarkan kad kredit seperti American Express, Visa,dan Master Card.

Menurut pendapat Menteri Kewangan Malaysia, penggunaan kad kredit merupakan pemangkin masalah inflasi yang sangat ketara. Di samping itu, beliau juga turut meramalkan bahawa bilangan pengguna kad kredit ni negara kita akan bertambah pada tahun-tahun yang akan datang.

Menurut kajian yang pernah dibuat oleh mahasiswa Universiti Utara Malaysia, lebih 35 peratus daripada pemilik kad kredit mengalami masalah beban hutang yang teruk sehingga ada antara mereka yang diistiharkan muflis kerana tidak dapat menjelaskan hutang-hutang mereka. Keadaan ini mungkin berlaku kerana pemilik kad tersebut tidak sedar bahawa kad yang digunakan itu sebenarnya ialah wang, bukannya plastik yang tidak bernilai.

Jadi persoalannya; Bagaimana dapat melangsaikan hutang dari kad credit yang tertunggak dengan membeli emas?

Okay, saya harap apa yang saya nak katakan ini memberi sedikit sebanyak info atau cara-cara yang boleh anda lakukan untuk menyelesaikan hutang kad credit anda yang tertunggak.

Saya juga seperti anda. Saya juga mempunyai kad credit seperti anda. Memang tabiat kebanyakan orang pabila menerima bill kad credit, lebih suka membayar minimum payment daripada membayar 100% outstanding amount yang tertera pada bill tersebut.

Jadi, kesan daripada pembayaran minimum payment anda itu akan menyebabkan jumlah outstanding anda akan dikenakan interest 1.5% monthly dari baki outstanding anda itu . Jadi, ianya akan accumulated sehingga lah anda menjelaskan kesemua hutang kad credit tersebut. Paling menyedihkan, anda juga akan dikenakan compounding interest sekiranya gagal untuk membayar bil pada bulan itu (bagi yg menggunakan kad credit konvensional). Lagi menyedihkan lagi sekiranya anda gagal untuk menyelesaikan hutang kad kredit tersebut dan di istiharkan sebagai muflis.

Memang tabiat manusia sayangkan harta. Mereka lebih suka menangguh pembayaran daripada menyelesaikan hutang sekali gus. Maksud hafiz di sini, katakan si A mempunyai hutang kad kredit sebnyak RM4,000.00. Pada masa yang sama si A mempunyai sejumlah wang bernilai RM 6,000.00. Jadi, Si A ni lebih suka membayar atau melangsaikan hutang yang RM 4,000.00 itu secara ansuran daripada membayar secara sekali gus. Maklumlah sayang duit. Bukannya senang nak kumpul RM6,000.00 dan nak digunakan bayar hutang kad kredit RM4,000.00 sekaligus? Mungkin si A akan berkata, lebih baik aku byr minimum payment dari bayar secara sekaligus.

Tetapi si A silap, sekiranya si A membayar secara ansuran kad kreditnya dgn pembayaran minima, maka accumulated interest akan meningkat dari saban hari ke saban hari. Maka sampai mati pun takan habis.

Jadi solusi yang boleh di buat oleh si A, adalah seperti berikut. Dengan wang RM6,000.00 yang diperolehinya itu, di gunakan untuk membeli emas. Kemudian, gadaikan emas itu di bank rakyat. Maka duit gadaian itu hendaklah digunakan untuk melangsaikan hutang kad kredit anda. Dan jangan lupa pula untuk meneubus kembali emas yang anda gadaikan itu. Tapi orang mungkin persoal kan..still kene bayar jugak!!! so apa bezanya dengan hutang kad credit?

Bezanya di sini, duit yg anda dapat dari hasil gadaian emas anda tu, tidak dikenakan interest. Jadi anda kene bayar upah simpan sahaja selama 6 bulan.

Minimum payment tidak ditetapkan. Sekiranya anda masih lagi tak dapat nak tebus selepas 6 bulan, anda hanya perlu byr upah simpan sahaja, dan extend lagi 6 bulan, selepas 6 bulan, still tak dapat bayar lagi? extend lagi 6 bulan dengan syarat bayar upah simpan sampailah anda dapat tebus emas anda. Hikmah disini ialah anda dapat membeli emas dan hutang anda di selesaikan dengan mudah. Fasiliti gadaian yang saya syorkan adalah Bank Rakyat.

1 ulasan:

  1. salam...saya mempunyai masalah kad kredit berjumlah rm5k, saya bercadang nak buat personal loan untuk bayar hutang kad kredit..bila terjenguk blog saudara, saya berminat untuk tau lebih lanjut tentang melangsaikan hutang kad kredit dengan emas..boleh tolong saya?

    BalasPadam